کد مطلب:232000 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:248

اعمال پس از حجامت
و امتص من الرمان المز فانه یقوی النفس و یحیی الدم و لا تأكل طعاما مالحا بعد ذلك بثلاث ساعات فانه یخاف ان یعرض من ذلك الجرب و ان كان الشتاء فكل من الطیاهیج اذا احتجمت و اشرب من الشراب المزكی الذی ذكرته اولا. دهن بدهن الخیری و شی ء من المسك و ماء بارد و صب منه علی هامتك ساعة فراغك من الحجامة.

یعنی بخور انار ترش شیرین [1] به جهت آنكه خوردن این انار قوت می دهد نفس را. و زنده و قوی می سازد خون را. و مخور طعام شور بعد از گرفتن خون به سه ساعت. كه اگر طعام شور پیش از سه ساعت بخوری احتمال این است كه كوفت جرب [2] بهم رسد. و اگر فصل زمستان بوده باشد بخور گوشت تیهوج هرگاه حجامت نمودی و بیاشام بعد از آن از شراب حلالی كه بیان نمودم اول مرتبه. و بر موضع حجامت بمال روغن خیری كه آن را شب بوی گویند و اندكی از مشك و آب سرد و بریز از این آب بر مغز سر همان ساعت كه فارغ شدی از حجامت.

و اما فی الصیف فاذا احتجمت فكل السكباج و الهلام و المصوص ایضا و الحامض و صب علی هامتك دهن بنفسج بماء الورد و شی ء من الكافور و اشرب من ذلك الشراب الذی و صفته لك بعد طعامك و ایاك و كثرة الحركة و الغضب و مجامعة النساء لیومك.

یعنی و اما در تابستان پس هرگاه حجامت نمودی، بخور آش سركه و آش هلام [3] - كه صفت و كیفیت آن در كتب



[ صفحه 64]



طبیه مذكور است - و مصوص [4] - كه نوعی است از آش سركه كه گوشت داخل دارد - و بخور ترشی و بریز بر مغز سرت روغن بنفشه [5] با گلاب و اندكی از كافور [6] و بیاشام از آن شراب - حلالی - كه بیان نمودم از برای تو بعد از خوردن طعام. و حذر نمای از حركت بسیار نمودن و غضب و مجامعت با زنان نمودن در روزی كه حجامت نمودی.


[1] Pomegarante.

[2] Scibes.

[3] يك قسم خوراك كه از گوشت گوساله درست مي كنند (فرهنگ عميد، 1090).

[4] به اصطلاح اتباع عبارت از سيخ كباب چاشني دار است حقيقتا و مجازا بر قلاياي چاشني دار و مزورات اطلاع مي نمايند (مخزن الادويه، صفحه ي 837).

[5] Sweet Violet.

[6] Camphor.